milanweb | 19/2/2014 | Témata: Česká republika.
Odpovídal jsem na dotaz jednoho deníku na téma reexportu léků:
Problematika reexportu léčivých přípravků je velice zajímavým tématem na pomezí zdravotnictví a obchodu. Jsem rád, že se zajímáte o můj názor, a nepožadujete právní stanovisko - k tomu jsou právníci a soudy (a bezpochyby jsou připraveni nám jich poskytnout několik či mnoho).
V případě reexportu léků, tedy situace, kdy někdo nakoupí léky v jedné zemi a prodává je v jiné zemi, se střetá téma jednotného trhu, tedy volného pohybu zboří, s tématem ochrany zdraví. Zatímco volný pohyb zboží uvnitř společenství (EU) je jedním ze základních pilířů a tedy i důvodů vzniku a existence EU, ochrana zdraví je plně v kompetenci národních států a jejich vlád.
Abychom mohli najít řešení, musíme se zamyslet nad příčinami. Proč k reexportu dochází? Protože se to vyplatí. Může se reexport vyplatit v prostředí volného trhu? Nemůže, protože volný trh srovná ceny. Proč trh ceny nesrovnal? Protože není volný, ale regulovaný. V našem případě je regulovaná cena léků. Pokud v některé zemi regulátor dotlačí prodejce k cenám významně nižším než v jiných zemích, vzniká prostor pro reexport.
Regulace cen léků s sebou nese výhody i rizika. Výhodou je nižší cena léku. Rizika jsou dvě: (1) dodavateli se nevyplatí na regulovaný trh lék dodávat nebo (2) lék je o tolik levnější než v jiných zemích, že se ho vyplatí nakupovat a vyvážet. V obou případech dopadá důsledek regulace na pacienty - lék není dostupný.
K regulaci, která negativně dopadá na občany, můžeme přistupovat různým způsobem. Můžeme ji doplňovat další a další regulací, nebo upravit tak, abychom zabránili negativnímu dopadu. Obávám se, že omezování volného obchodu patří do první kategorie. Snaha napravovat regulací cen pokřivený trh dalšími regulacemi nevede k cíli, kterým je dostupnost péče.
Snaha omezovat na národní úrovni volný pohyb zboží ve společenství je nebezpečným útokem na základní principy EU. Jistě, může být v daném okamžiku vedena zdánlivě správným motivem, třeba zajistit dostupné a levné léky, ale ve skutečnosti jde o špatný krok. Uvědomme si, že pro občany různých zemí může být v určitou chvíli výhodné jiné omezení. Pokud bychom na ně přistupovali, můžeme zapomenout na společenství a jeho jednotný trh.
Jsem toho názoru, že problémy s výpadky některých léků v některých zemích nejsou, kromě vysloveně mimořádných situací ohrožujících zdraví a životy lidí, důvodem k omezování volného obchodu, ale důvodem ke změně nastavené regulace. Nejsem si vědom evropské legislativy, která by omezovala volný trh. Naopak, nedávno projednávaná Zpráva o průhlednosti opatření upravujících ceny humánních léčivých přípravků, jež prošla v loňském roce prvním čtením, si dává za cíl sjednotit ceny léků napříč členskými státy. Evropská komise podle mne nemá v úmyslu navrhovat pro jednotlivé státy výjimky z obecné legislativy volného pohybu zboží. Současně existují rozsudky Evropského soudního dvora potvrzující legitimitu reexportu.