tisk | 19/4/2012 | Témata: Tisková prohlášení, Vysílání pracovníků.
"Nová pravidla zlepší fungování jednotného trhu posílením sociálního zabezpečení velkého množství mobilních pracovníků v EU, jakými jsou letecké posádky a příhraniční pracovníci vykonávající samostatně výdělečnou činnost," řekl zpravodaj Parlamentu Milan Cabrnoch (ECR, CZ).
Legislativní usnesení bylo přijato 540 hlasy pro, 19 proti a 30 poslanců se zdrželo hlasování.
Nové nařízení zavádí koncept "mateřského letiště" k určení právních předpisů použitelných pro přístup členů leteckých posádek k sociálnímu zabezpečení. Mateřským letištěm se rozumí místo, kde piloti a obsluha kabiny "obvykle začínají a končí dobu služby" a v němž provozovatel "není odpovědný za ubytování dotyčného člena posádky."
Dosud umožňovaly mezery v evropské legislativě některým nízkonákladovým aerolinkám využívat nejméně nákladných systémů sociálního zabezpečení bez ohledu na mateřské letiště posádky.
Dávky v nezaměstnanosti pro samostatně výdělečně činné
Nařízení rovněž vyjasňuje situaci příhraničních pracovníků vykonávajících samostatně výdělečnou činnost (pracovníků, kteří se vrací do své domovské země alespoň jednou za týden), pokud jde o dávky v nezaměstnanosti.
Pokud samostatně výdělečně činná osoba pracující v jiném členském státě přispívá do jejího systému dávek v nezaměstnanosti a následně se vrátí do své domovské země, ve které neexistuje systém dávek pro osoby samostatně výdělečně činné, pak jí dávky v nezaměstnanosti poskytne země, ve které daná osoba naposledy pracovala, uvádí se v textu.
Kontext
Po více než ročním jednání vyjádřila 1.prosince 2011 Rada kvalifikovanou většinou souhlas s obecným přístupem k novelizaci nařízení 883/2004 a 987/2004. Parlament zahrnul pozici Rady do svých pozměňovacích návrhů, s cílem dosáhnout shody v prvním čtení.