admin | 24/5/2005 | Témata: Česká republika.
Zde najdete článek paní učitelky Věry Křížové ze ZŠ Pečky, která se, spolu s paní Alenou Sosnovcovou ze 6. Základní školy v Kolíně, této konference zúčastnila.
Učení pro budoucnost - výzva k profesnímu učení
Pod tímto názvem se v Praze sešli odborníci působící v oblasti vzdělávání a učitelé z 21 zemí Evropy, aby zde diskutovali o změnách ve školách, výuce, evropské spolupráci, vzdělávání managementu škol a využití nových technologiích v celoživotním vzdělávání ve sjednocující se Evropě, která se chce stát do roku 2010 nejdynamičtější vzdělanostní ekonomikou světa.
Jsem velmi ráda, že jsem se společně s paní Alenou Sosnovcovou tohoto profesního setkání mohla zúčastnit, díky finanční podpoře pana poslance Cabrnocha. A zároveň je mi líto, že na tuto konferenci přijelo tak málo českých učitelů.
V diskusích a dílnách, které jsem navštívila, byli nejpočetněji zastoupeni Švédové a Britové. Během konference jsem se měla možnost seznámit s panem Magnusem Personem ze Švédska, kterého dobře znají učitelé, kteří jsou zapojeni do projektů evropské spolupráce (Comenius 3). Systém švédského školství podrobně popsala paní Lisbeth Korp. Ve srovnání s českou školou je švédský model neselektivní až do šestnácti let. Z českých odborníků mne příjemně překvapila dílna pana Ondřeje Hausenblase, ve které názorně vysvětlil, jak ve školách vyučovat kritickému myšlení. Bill Goddard z Británie se ve svém vystoupení zaměřil na potřeby žáků a roli učitelů v současnosti. Zmínil zde změny ve společnosti a za negramotnost v 21. století označil neschopnost člověka celoživotně se vzdělávat. V dnešní době je kladen stále větší důraz na management škol a jeho vzdělávání. Propracovaný britský systém podpory a systematické přípravy zástupců ředitelů před nástupem do funkce ředitelů (prezentace paní Kinchington a pana Hayese z Británie) si zaslouží pozornost a je pro mne inspirací.
Konference jsem využila k navázání osobních kontaktů s učiteli z jiných zemí. Současné změny v českém školství vidím více z perspektivy změn v celé Evropě a uvědomila jsem si podobnost problémů, které školy v současnosti řeší. Myslím tím např. přípravu školních vzdělávacích programů, vzdělávání řídících pracovníků, týmovou spolupráci učitelských sborů a evropských škol, zvládnutí nových technologií ve výuce apod.
Závěrem chci poděkovat řediteli MZŠ Velký Osek panu Koberovi, který mne o akci informoval. Obdivuji, jak profesionálně dokázal společně s paní Strejčkovou a kolektivem učitelů své školy tak významné profesní setkání učitelů připravit.
Věra Křížová, ZŠ Pečky