admin | 19/1/2010 | Témata: Z deníku poslance, Občanská demokratická strana, Vize 2020.
Následně promluvil Petr Bendl, stínový ministr ODS pro dopravu, který nastínil, jak by doprava v ČR měla vypadat v roce 2020. Je před námi hodně práce a rezervy máme zejména ve vodní dopravě, ale hodně chybí také obchvat Prahy a železniční spojení centra města s letištěm Praha - Ruzyně.
Ministr dopravy Gustav Slanečka promluvil naopak o aktuálních tématech, zejména o zajištění dlouhodobého plánování dopravní infrastruktury, ale také o zapojení železniční dopravy do nákladní přepravy, zapojení soukromého sektoru do železniční dopravy a zlepšení podmínek pro cyklisty. O inteligentních dopravních systémech promluvil Petr Moos, děkan fakulty dopraví ČVUT. Následující řečníci se věnovali podrobně všem druhům dopravy: železnici, silnicím a dálnicím, vodním cestám a částečně i letecké dopravě. Všichni se shodli na nutnosti budovat multimodální centra dopravy, která umožňuji efektivní využití železnice, silnice i řeky a rovněž na nutnosti liberalizace služeb na železnici a revizi způsobu zpoplatňování dopravních infrastruktury.
Milan Cabrnoch pojal problematiku dopravy z jiného pohledu. Jeho prezentace Dopravní služby a evropské regulace byla věnována právům cestujících, zejména zdravotně znevýhodněným a také pracovní době osob zaměstnaných v dopravě. V nepolední řadě zmínil dopad dlouhověkosti na dopravní služby. Ač si to mnozí z nás neuvědomují, prodlužování délky života nevyhnutelně ovlivňuje veškeré aspekty našeho života.
Diskuze byla zaměřena i na bezpečnost dopravy a na dilema, zda-li se v zájmu bezpečnosti máme vzdát části osobní svobody. Mirek Topolánek ve svém závěrečném slově vyjádřil názor většiny přítomných, když řekl, že svoboda je naší nejvyšší hodnotou a nelze ji vyměnit za bezpečnost.
Související: